The role of media in children protection: a lesson to be learned
DOI:
https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n5.a6Keywords:
children’s rights, protection, media, media representationsAbstract
Media is an alternate learning space that influences the conformation of roles, manners and customs. In light of the General Law for the Rights of girls, boys and teenagers in Mexico, a system of integral protection that contemplates actions from varied fronts was established, in which media has an essential role. The goal of this paper is to consider the construction of media representations as a part of a system designed to protect children’s rights. A criteria was established based on the four guiding principles of the Children’s Rights Convention to support the analysis. The need to consolidate a scenario where representation in media supports the children’s rights as stated by the law was made evident.
References
Area, M. y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones mediáticas ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38,13-20. DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2011-02-01.
Barthes, R. (1986). Lo obvio y lo obtuso: imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
Barredo, B. (2016). Participación efectiva y ejercicio responsable de los derechos del menor como ciudadano. Revista de intervención psicosocioeducativa en la desadaptación social, 9, 11-20. Recuperado de: http://ipseds.ulpgc.es/IPSE-ds_Vol_9_2016/IPSE-ds-9.pdf.
Castells, M., Fernández-Ardèvol, M., Linchuan Qiu, J. y Sey, A. (2007). Comunicación móvil y sociedad, una perspectiva global. México: Editorial Ariel/Fundación Telefónica.
Galindo, E. (1988). Hacia una teoría de la imagen. Perfiles educativos, 41-42, 77-84. Recuperado de: http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/1988-41-42-hacia-una-teoria-de-la-imagen.pdf.
García Canclini, N. (2008). Libros, pantallas y audiencias: ¿qué está cambiando? Comunicar, 30(XV), 27-32. DOI: https:/doi.org/10.3916/c30-2008-01-004.
Huertas, M. (1998). La televisión: el padre ficticio. Pharos, 5(2), 87-97. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/208/20805210.pdf.
Oficina del Alto Comisionado para los Derechos Humanos (OACDH). (s/f). Los estereotipos de género y su utilización. Recuperado de: http://www.ohchr.org/SP/Issues/Women/WRGS/Pages/GenderStereotypes.aspx.
Orozco, G. (1997). Medios, audiencias y mediaciones. Comunicar, 8, 25-30. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/158/15800806.pdf.
Pisoni, M. (2017). Guía de participación para niñas y niños. México: INE-SIPINNA-UNICEF. Recuperado de: https://www.ine.mx/wp-content/uploads/2019/04/GUIA_ninas_y_ninos.pdf.
Sánchez-Valverde, C. (2016) El interés superior del niño y de la niña. El debate ideológico a través de las denominaciones: ¿niño/niña? o ¿menor? Revista de intervención psicosocioeducativa en la desadaptación social, 9, 55-68. Recuperado de: http://ipseds.ulpgc.es/IPSE-ds_Vol_9_2016/IPSE-ds-9.pdf.
Sartori, G. (1998). Homo Videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Taurus.
Sistema Nacional de Protección Integral de Niñas, Niños y Adolescentes (SIPINNA) (s/f). Infografía sobre diagnóstico de niñez. Recuperado de: https://impinforma.mx/wp-content/uploads/2018/10/Infografia-Di%C3%A1gnostico-de-Ni%C3%B1ez.pdf.
Sistema Nacional de Protección Integral de Niñas, Niños y Adolescentes (SIPINNA) (s/f). Ley General de los Derechos de las niñas, los niños y los adolescentes. Recuperado de: https://www.gob.mx/sipinna/articulos/ley-general-de-los-derechos-de-ninas-ninos-y-adolescentes-ya-la-conoces-107204?idiom=es.
UNICEF (s.f.a). Derechos de los niños. Recuperado de: http://www.unicef.es/infancia/derechos-del-nino.
UNICEF (s.f.b). Derechos de la niñez. Recuperado de: http://www.unicef.org/mexico/spanish/17054.htm.
UNICEF (2013). Superando el adultocentrismo. Recuperado de: https://unicef.cl/web/wp-content/uploads/2012/12/UNICEF-04-SuperandoelAdultocentrismo.pdf.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.