Actor/Actress. A person who requires multiple jobs to pursue their career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.6.13

Keywords:

art, theater, actor, actress, working conditions in Mexico, precariousness

Abstract

The world of theater is often perceived as an enigma, generating curiosity about its academic training and the working conditions of its professionals. In Mexico, actors and actresses face a stigma that delegitimizes their work, considering it a hobby rather than a serious career. This perception has been fueled by a history that has romanticized and precarized artistic life, where passion is often confused with a lack of labor rights.
The acting profession can be divided into different groups based on their training, from prestigious universities to self-taught individuals. However, they all share the struggle against labor precariousness, leading actors and actresses to take on multiple jobs to survive. Through reflections on auditions and the search for economic stability, the need to revalue artistic work and reclaim rights that ensure a dignified future for those who choose this path is emphasized. In an environment where passion and talent are not enough to guarantee a livelihood, recognizing artists as workers is essential to transforming their reality and dignifying their labor.

Author Biography

Leilani Ramírez, Actriz

Licenciada en Literatura Dramática y Teatro por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Artista independiente, formó parte de la segunda generación del Diplomado en Escritura Creativa de la UNAM (2022-2023). En 2018, realizó una estancia académica en la Universidad de Buenos Aires para trabajar en el proyecto “Teatro del Oprimido: Poéticas Políticas”.
Sus intereses de investigación se centran en la presencia de mujeres en las artes escénicas y sus condiciones laborales. Algunos de sus ensayos incluyen “¿Qué es lo primero que hace una actriz cuando se despierta?” en La necesidad de una reconstrucción: Ensayos para imaginar un futuro posible para las artes escénicas (Teatro UNAM) y “No todas las mujeres de teatro son actrices” en la compilación Mujeres escribiendo mujeres, un proyecto de la colectiva Medeas, una red de jóvenes investigadoras de la escena, publicada por la editorial independiente Sociedad Lunar.

References

Bulloni, M. N., Justo von Lurzer, C., Liska, M., y Mauro, K. (2022). Mujeres en las artes del espectáculo. Condiciones laborales, demandas de derechos y activismos de género (Argentina, 2015-2020). Descentrada, 6(1), e161. https://doi.org/10.24215/25457284e161

Sánchez Daza, G., Romero Amado, J., y Reyes Álvarez, J. (2019). Los artistas y sus condiciones de trabajo. Una aproximación a su situación en México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 7(69-89). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2019.21.69464.

Published

2024-11-14