Inference processes construction through Moodle lessons
Keywords:
Moodle lessons, diagnostic inference processesAbstract
The increasing boom of formative activities mediated by information and communications technology (ICT), through the creation of active learning environments developed by the teacher, implies attention in the teaching of inference processes, diagnostic inference processes in this case, by the incorporation of virtual learning environments (VLE) that currently exist. In this study it is shown the constructions of Moodle lessons as a support for the development of high-level cognitive skills in the undergraduate medical area. Optimizing the search for knowledge, practice of medical reasoning, and decision making, contributes to achieve the main goal: to promote a participative attitude in the student, with the possibility of awakening curiosity and interest, which will help in the incorporation of diagnostic inference processes, by using different information structures.
Promoting medical reasoning through significant experience of diagnostic inference processes construction through Moodle lessons, allows critical analysis of situations, enhance student learning legitimizing the effort of the teacher.
References
BELLOCH, Consuelo. “Las actividades en los entornos virtuales de formación”. Recursos tecnológicos en educación y logopedia. [en línea]. Disponible en: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA7.wiki [Fecha de consulta: 10 mayo 2016].
COEIRA, Enrico. Informática Médica. México: Manual Moderno, 2005.ISBN: 790-729-199-0.
PAUL, Richard; ELDER, Linda. Estándares de competencia para el pensamiento crítico. [en línea]. Fundación para el pensamiento crítico. 2005. Disponible en: https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Comp_Standards.pdf [Fecha de consulta: 10 mayo 2016]. ISBN: 0-944583-30-X.
RAMÍREZ LÓPEZ, Norma Lucila. “Diseño instruccional del Portafolio de evidencia clínica en plataforma Moodle”. Revista Digital Universitaria. 2013, vol. 14, núm. 2. Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art12/index.html [Fecha de consulta: 2 de Febrero del 2013]. ISSN: 1607 - 6079.
______, ASSEBURG CRUZ, Oscar Ricardo. “Lecciones en Moodle para la enseñanza de procesos de inferencia diagnóstica en el razonamiento médico”. Encuentro universitario de mejores prácticas de uso de TIC en la educación. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2015, pp. 158-172. Disponible en: http://www.educatic.unam.mx/publicaciones/memorias/memorias-educatic2015-ciencias-biologicas-quimica-y-de-la-salud.pdf.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.