How do we evaluate learning in History? Experiences and considerations

Authors

  • Blanca Alicia Vargas Villanueva Escuela Nacional Preparatoria
  • Mauricio Cruz Escuela Nacional Preparatoria

Keywords:

History, teaching-learnig process, evaluation, project-based learning

Abstract

Historical knowledge is a basic element in the shaping of citizens that are aware of their rigths and obligations, respecful and solidary, and useful and worthy for themselves and to others. Our purpose in this paper is to provide evidence that supports a systemic teaching-learnig process of History, one that consists of evaluation as part of a permanent, integral and dynamic cycle, where all the elements interact among each other at all times. We share our proposal to apply the project-based learning methodology together with an evaluation system that aims to the elimination of tests, and to promote learning and self-learning skills for History.

>> Read more

Author Biographies

Blanca Alicia Vargas Villanueva, Escuela Nacional Preparatoria

Profesora de Educación Primaria por la Escuela Nacional de Maestros y Licenciada en Historia por la Facultad de Filosofía y Letras. Fungió como profesora investigadora becaria en el Instituto de Investigaciones Bibliográficas de 1999 a 2002. Actualmente es Profesora de Carrera Titular C de Tiempo Completo Definitivo en la Escuela Nacional Preparatoria de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Mauricio Cruz, Escuela Nacional Preparatoria

Licenciado en Historia, maestro en Historia de México y doctor en Historia, con mención honorífica, por la Facultad de Filosofía y Letras de laUNAM. Fue profesor investigador becario en el Instituto de Investigaciones Bibliográficas de laUNAM, 1999-2002. Actualmente es Profesor de Carrera Titular C de Tiempo Completo Definitivo, Colegio de Historia, Plantel 5 “José Vasconcelos” de la Escuela Nacional Preparatoria de laUNAM.

Published

2020-03-25