Museums of the UNAM. Learning and entertainment sites

Authors

  • Adriana Bravo Williams Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

museums, museum spaces, university museums, interactive museums, learning, UNAM museums

Abstract

A museum is an ambience that keep’s memory of human activity and the relation of this action to the environment. There are many types of museums, with diverse content and representing different ideologies that speak to us about the past and present, and take us to a reflection about all that could be.

In Mexico City there are so many museums, that you could visit one every weekend and not repeat any for three years or more. The Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) has 27 museums open to the public. It has galleries and collections of many types, UNAM also preserves museum spaces such as botanical gardens, planetariums, observatories and other sites that promote science and culture.

In this article I invite the reader to meditate about what these museum spaces signify and cotribute, as tools to strengthen our cultural identity and prepare us to make decisions based on information.

>> Read more

Author Biography

Adriana Bravo Williams, Universidad Nacional Autónoma de México

Mexicana de nacimiento. Licenciada en Física por la Facultad de Ciencias de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), donde actualmente imparte el Laboratorio de Fenómenos Colectivos. Además, tiene los estudios de maestría en Enseñanza Superior por la Facultad de Filosofía y Letras. Es técnica académica asociada “C” de tiempo completo, adscrita a la Dirección de Medios de la Dirección General de Divulgación de la Ciencia de la UNAM. Ha impartido 44 conferencias de divulgación en diferentes foros y está desarrollando actividades y proyectos para diferentes medios de comunicación.
Colaboró en el Museo de las Ciencias Universum desde su inauguración en 1992 hasta el 2010, fungió como coeditora de la revista de divulgación de la ciencia para niños La Canica y ha coordinado la planeación, diseño y desarrollo de cursos de formación en Comunicación de la Ciencia. Sus principales temas de investigación son: la relación entre la educación, la divulgación de la ciencia y los actores que participan en el proceso.

References

Alderoqui, S. y C. Pedersoli (2011). La educación en los museos. De los objetos a los visitantes. Buenos Aires: Paidós.

Cuevas, A. M. (2012). Hacia una percepción multisensorial dentro de los espacios museísticos universitarios. En Rico Mansard, L.F., Abraham Jalil, B.T., Macedo de la Concha, E. (coords.), Museos Universitarios de México. Memorias y Reflexiones. México: UNAM, Dirección General de Divulgación de la Ciencia.

Chittenden, D., Farmelo, G. y Lewenstein, B. V. (2004). “Creating connections. Museums and the public understandig of current research”. AltaMira Press.

Definición. De (2017). Pensamiento divergente. Recuperado de: <http://definicion.de/pensamiento-divergente/> [Consulta: 9 de mayo de 2017].

Definición. De (2017). Pensamiento crítico. Recuperado de: <http://definicion.de/pensamiento-critico/> [Consulta: 9 de mayo de 2017].

De Varine, H. (2008). The Museum as a Social Agent of Development. París: ICOM News.

Falk, J. H., Dierking, L. D. (2000). Learning from museums. Visitor experiences and the making of meaning. EUA: AltaMira Press.

Hernández Hernández Francisca (2015). Evolución del concepto de museo. Recuperado de: <http://esferapublica.org/museo.pdf> [Consulta: 15 de mayo de 2015].

Hooper-Greenhill, E. (1999). “The education role of museums”. En Hooper-Greenhill, E. Education, communication and interpretation: towards a critical pedagogy in museums. Londres y Nueva York. Routledge 2d. Edition p.4. Edited by Eilean Hooper-Greenhill.

ICOM (2017). La Definición del Museo. Recuperado de: <http://archives.icom.museum/definition_spa.html> [Consulta: 9 de mayo de 2017].

Museos Universitarios de México (2015). Museos UNAM. Recuperado de: <http://museosuniversitariosmexico.blogspot.mx/p/unam.html>

Rico Mansard, L. F., Abraham Jalil, B. T. y Macedo de la Concha, E. (coords.) (2012). Museos Universitarios de México. Memorias y Reflexiones. México: UNAM, Dirección General de Divulgación de la Ciencia.

Sánchez, M. C. (2012). “Museos universitarios de ciencia”. En Rico Mansard, L.F., Abraham Jalil, B.T., Macedo de la Concha, E. (coords.), Museos Universitarios de México. Memorias y Reflexiones. México: UNAM, Dirección General de Divulgación de la Ciencia.

Smith Bautista, S. (2014). Museums in the digital age: changing meanings of place, community and culture. EUA: AltaMira Press.

Witker, R. (2001). Los museos. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (CONACULTA).

Published

2017-08-17