Research on bullying and violence at school in Mexico

Authors

  • Mercedes de Agüero Servín Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

bullying, child abuse, youth, social inequality

Abstract

This article analyzes the research published in Spanish about school bullying and school violence in Mexico; It shows the thematic axes of the studies, and the types of violence and educational actors involved in secondary and high schools. This text offers an introductory overview of how acts of bullyng, harassment, discrimination and inequality are expressed, they way they are reproduced in social relationships and build identities, as well as how they become social practices of violence. These practices generate learnings about school coexistence, and build contexts and interactions between educational actors, which translate into a historical-cultural phenomenon of reproduction, resistance and conflict of social inequality and inequity.

>> Read more

Author Biography

Mercedes de Agüero Servín, Universidad Nacional Autónoma de México

Subdirectora de Investigación en Educación, Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED).

Licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mtra. En Investigación y Desarrollo de la Educación por la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México y Dra. en Educación por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Se ha desempeñado como profesora de licenciatura, maestría y doctorado, y como investigadora de la educación en instituciones gubernamentales y universidades, tanto públicas y privadas, desde el año 1982 a la fecha. Está certificada como psicoterapeuta corporal Core Energética y Transpersonal, y tiene consulta clínica privada. Ha publicado numerosos artículos de investigación y divulgación en ciencias de la educación. Ha participado en varios libros y capítulos de libros sobre educación.

Published

2022-09-02