Obstacles in the way: how sidewalks affect pedestrian mobility
DOI:
https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.5.5Keywords:
sidewalks, pedestrian, mobility, urban areas, inclusive cityAbstract
In Mexico, most people use pedestrian roads on a daily basis, unfortunately many times the conditions of these roads are not optimal and cause risks for pedestrians. This paper presents the problems caused by the inappropriate use of sidewalks. The records that were obtained were through observation. The fieldwork was carried out in the municipalities of Heroica Matamoros, San Fernando and Valle Hermoso located in the state of Tamaulipas, Mexico. As a result, it was possible to identify that the pedestrian paths are obstructed and in poor condition, which prevents the correct mobility of people. This is accentuated when it comes to pedestrians with reduced mobility; The main limiting factors were: constructions, signage, parked vehicles, debris and vegetation. Since the inappropriate use of sidewalks is widespread, this represents a serious problem for the user as they are forced to use the street to travel, so it Is necessary to promote a positive road culture through the application of public policies that guarantee safe spaces for pedestrians, as well as an effective system of sanctions for people who obstruct free movement.
References
Benavides, A. M. y Mejía, N. (2022). Factores que obstaculizan la gestión urbana sostenible: estudio de un municipio en Colombia. Revista de Estudios demográficos y urbanos, 37(1), 157-199. https://doi.org/10.24201/edu.v37i1.2012
Boils, G. (2019). Diseñar banquetas accesibles para todos. academia xxii, 10(20), 23-38. https://doi.org/10.22201/fa.2007252Xp.2019.20.72310
Camaal, C., Moreno, J. y Vinicio, M. (2018). Encuesta de percepción ciudadana así vamos 2018. Cómo vamos Nuevo León. [En línea]. https://es.scribd.com/document/373647807/Encuesta-de-Percepcio-n-Ciudadana-Asi-Vamos-2017.
Cueva, F. R. y Portal, E. E. (2021). La inaccesibilidad de las personas con discapacidad motora en el espacio público vial, del distrito de Ventanilla, 2021. Caso de estudio: Av. 200 millas, del asentamiento humano José Olaya Balandra. [Tesis de pregrado, Universidad César Vallejo, Facultad de Ingeniería y Arquitectura] Repositorio Institucional. https://hdl.handle.net/20.500.12692/79793
Freire, M. J., Campoverde, C., Jara, P., La-Rota, J. y Puga, E. (2020). Método para evaluar espacios peatonales urbanos y su aplicación en Ambato, Grupo faro. https://www.researchgate.net/publication/344656623_Metodo_para_evaluar_espacios_peatonales_urbanos_y_su_aplicacion_en_Ambato_Ecuador.
García, A. (2019). Análisis de la planeación y el diseño urbano de las vialidades de la ciudad de Irapuato y sus consecuencias en la movilidad urbana (2017): El caso de la avenida Ejército Nacional y Bulevar Díaz Ordaz. [Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Aguascalientes]. Bdigital. http://hdl.handle.net/11317/1718.
Hurtado, D. (2019). Quito ciudad con una clara inequidad hacia peatones y ciclistas. Sociología y política hoy. (2), 49-61. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/hoy/article/view/2526/2839
Montealegre, J. L. y Garzón, J. A. (2021). Puntos críticos de accidentes de tránsito en Ibagué, Colombia. redu, 36(2), 673-715. https://doi.org/10.24201/edu.v36i2.2035
ONU-Hábitat (2014). Planeamiento urbano para autoridades locales. Organización de las Naciones Unidas. https://unhabitat.org/sites/default/files/download-manager-files/Urban%20Planning%20for%20City%20Leaders_Spanish.pdf
Reglamento de Tránsito del Estado de Tamaulipas. (2010, 2 de diciembre). Gobierno del Estado de Tamaulipas. http://po.tamaulipas.gob.mx/wp-content/uploads/2018/11/003_Regla_Transito.pdf
Rodríguez, J. M., Campuzano, J. C. e Híjar, M. (2011). Comparación de datos sobre mortalidad por atropellamientos en la Ciudad de México: salud pública de México: ¿se han presentado cambios en una década?, Salud pública de México, 53(4), 302-328. https://www.medigraphic.com/pdfs/salpubmex/sal-2011/sal114e.pdf
Secretaría de Salud (2015). Boletín de información estadística 2014-2015. http://www.dgis.salud.gob.mx/contenidos/publicaciones/p_bie_gobmx.html
Velázquez, Y., Zamorano, B., y Ruiz, L. (2017). Siniestralidad vial en la frontera norte de Tamaulipas. Enfoque en los procesos administrativos de control. Estudios Fronterizos, 18(36), 1-24. https://doi.org/10.21670/ref.2017.36.a01
Yáñez, C., Haro, D. y Aguirre, L. (2021). Análisis de seguridad vial de los peatones en la ciudad de Babahoyo, Ecuador, 2020. Dominio de las Ciencias, 7(1), 412-431. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231655
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.