Krautrock: the Noise Aesthetics, Intertextuality in a Silence Revolution

Authors

  • Adolfo Noé Sarabia Palacios Universidad Iberoamericana

Keywords:

intertextuality, différance, parody, minor literature, concrete music, krautrock, noise

Abstract

The surrealism influence, as well as the pop movements and vanguards, the machines and the inhumane noise are elements that constitute the Krautrock as a musical style with no defined shapes but with distinctive elements. These elements belong to a sonority that transformed the musical tendencies into a subversive element, within the incorporation of noise, synthetic noises, resonances and repetition. In this text, an exploration of the musical genre is conducted from different aesthetic and literary points of view, in order to conceive its subversive and transcendent character.

References

ADORNO, Theodor W. “Acerca de la relación entre la pintura y la música hoy.” Sobre la música. Introducción Gerard Vilar. España: Paidós, 2000.

CUEVAS, Josafat. La imposible escritura de Antonin Artaud. México: Funda, 2006.

DELEUZE, Gilles y Felix Guattari. Kafka. Por una literatura menor. México: Era, 1978.

________, El antiedipo: Capitalismo y Esquizofrenia. España: Paidós, 1985.

DERRIDA, Jaques. De la gramatología. México: Siglo XXI Editores, 2005.

DIDIER-WEILL, Alain. La nota azul. El objeto del arte. Incidencias Freudianas. Colección Freud-Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión, 1988.

HUTCHEON, Linda. “Ironía, sátira, parodia. Una aproximación pragmática a la ironía”. Trad. Pilar Hernández Cobos. De la ironía a lo grotesco (en algunos textos literarios hispanoamericanos). México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, 1992.

KRISTEVA, Julia. “Bajtin, la palabra, el diálogo y la novela”. En Navarro, Desiderio, sel. y trad. Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto. La Habana: UNEAC; Casa de las Américas; Embajada de Francia en Cuba, 1997.

BLANQUEZ, Javier y Omar Morera, Omar. Coord. Loops. Una historia de la música electrónica. Barcelona: Reservoir Books, 2002.

CASSIDY, Aaron and Aaron Einbond. Noise in and as music. Huddersfield: University of Huddersfield, 2013.

COPE, Julian. Krutrocksampler. Reino Unido: Head Heritage, 1996.

CUEVAS SALAZAR, Josafat. La imposible escritura de Antonin Artaud. Funda. México, 2006.

GODDARD, Michael, Benjamin Halligan y Nicola Spelman. Resonances: Noise and Contemporary Music. Estados Unidos: Bloomsbury Publishing, 2013.

FREEMAN, Steve y Allan Freeman. A Crack inthe cosmic egg: Encyclopedia of Krautrock, Kosmiche Musik and Other Progressive, Experimental and Electronic Musics from Germany. Reino Unido: Audion Publications, 1996.

KETTELWELL, Ben. Electronic Music Pioneers. Estados Unidos: Pro Music Press, 2002.

PINSENT, Ed. Krautrock Kompendium in Kolor. Reino Unido: The Sound Projector, 2007.

SIMMEL, Georg. Estudios psicológicos y etnológicos sobre música. Buenos Aires: Gorla, 2003.

STUBBS, David. Future Days. Krautrock and the building of a modern Germany. Estados Unidos: Faber & Faber, 2014.

CAN. Tago Mago. Spoon. 1972. ASIN: B0002XV2R0. CD.

Kraftwerk. Die Roboter. Kling Klang, 1978. 1 C 006-32 941, EMI Electrola. Vinyl.

Popol Vuh. Aguirre. Alemania: Wah Wah Records, 1973. LPS158. Vinyl.

Tangerine Dream. Stratosfear. Alemania: Virgin records, 1976. ASIN: B009XEA6RQ.

Published

2017-03-15