Webcente Competencies in the Process of Construction and Deconstruction of a Management Model Digital Learning Objects

Authors

Keywords:

Competencies, teaching, webcente, management model, Digital Learning Objects (DLO)

Abstract

Teaching skills in the context of the Autonomous University of Guerrero, are the framework for competition and transforming themselves roles of the incorporation of information and communications technology to teaching and learning. Virtual learning spaces determine the transformation of the teacher as subject webcente considers virtuality as a space more collaborative learning and knowledge building. The webcente becomes a creator and curator of digital content that take the form of learning objects, this work is not improvised, but a management model that encompasses different disciplines, dimensions and processes is subject tecnopedagógicos. These processes are cyclical, recursive and comprehensive and are aimed at fulfilling a pedagogical intent through design, production, implementation, monitoring and evaluation of Digital Learning Objects. Mobilization and transfer of teaching skills, is an opportunity for integration of digital skills, formation of an academic digital culture to strengthen training processes.

Author Biography

Elvia Garduño Teliz, Universidad Nacional Autónoma de México

Docente facilitadora en ambientes educativos presenciales y virtuales en modalidad blended learning, diseñadora tecnopedagógica, administradora de plataformas educativas virtuales y diseñadora de Objetos Digitales de Aprendizaje. Docente Investigadora de la Universidad Autónoma de Guerrero, adscrita a la Facultad Ciencias de la Educación, certificada en competencias para la Educación Media Superior, por la SEP y ANUIES. Revisora de tesis y sinodal de jurado. Instructora  certificada en estándares de competencia CONOCER de la UAGro en programas de formación docente en diversas áreas: competencias, tecnologías educativas, innovación en la práctica docente y acompañamiento. Integrante de la Comisión General de Reforma Universitaria.

Doctorando en Pedagogía UNAM

References

BAQUERO, R., "La Zona de Desarrollo Próximo y el análisis de las prácticas educativas", Vigotsky Y El Aprendizaje Escolar, 1997, pp. 137–168. En línea <http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1MQLSN4JP-17YHV2W-14J7/artículo.pdf>.

BATES, A. W., "Teaching in the Digital Age", The Science Teacher, 2015. En línea <http://doi.org/10.4018/978-1-930708-28-0.ch004>.

GARDNER, H, "Estructuras de la mente, La Teoría de Las Inteligencias Múltiples, 1994. En línea <http://static.schoolrack.com/files/26736/708674/Howard_Gardner_-_Estructuras_de_la_mente.pdf>.

HEPP K., P., Prats Fernández, M. À., Holgado García, J., "Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile", RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 2015, vol. 12, núm 2, p. 30. En línea <http://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2458>.

MARIELA, E., et al., "Online Learning Objects Management Based on Competencies Development, Tesi, vol. 12, núm. 121, 2011, pp. 99–115.

MUÑOZ ARTEAGA, et al., "Objetos de aprendizaje integrados a un sistema de gestión de aprendizaje", Apertura: Revista de Innovación Educativa, 2006, vol. 6, núm. 3, 108–117. En línea <http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=zbh&AN=31618753&lang=es&site=ehost-live >.

NOVA, A., "Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente", Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del, 2011. En línea <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678767>.

OVIEDO, P. M. "La docencia como recreación y construcción del conocimiento Sentido pedagógico de la investigación en el aula", Perfiles Educativos, 2004. En línea <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018526982004000100003&script=sci_arttext >.

SIEMENS, G., "Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital", 2014. En línea .

SEP, Acuerdo 447 por el que se establecen las competencias docentes para quienes impartan Educación Media Superior en la modalidad escolarizada, 2008.

WHITEFIELD, T., Pedagogy in the Evolving Tech Environment–What has Changed?, In Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education (ICICTE), 2012, pp. 283.

WILEY, D. a., "The Learning Objects Literature", Handbook of Research on Educational Communications and Technology, 2007, vol. 16, pp. 345–354. En línea <http://opencontent.org/docs/wiley-lo-review-final.pdf>.

UAGRO, Modelo Educativo Hacia una Educación de Calidad con inclusión Social, 2013.

Published

2017-03-15