Is it worth to think of democracy? Images of collage students
Keywords:
Social representations, democracy, college , studentsAbstract
The purpose of this paper is to know the image that college students have of democracy. A purposive sample was obtained from the Faculty of Professional Studies Zaragoza of the National Autonomous University of Mexico; this sample corresponds to the 5.25% of the enlisted students in the second half of 2012. The information gained from the question “is it worth to think of democracy? “ was presented, allowing us to identify aspects from the attitudinal dimension of social representations organized from the tension between being and what must be, as conflicting voices. 84.3% of the answers were affirmative, meanwhile 15.2% was negative. Upon analysis of content to the arguments given in the answers, it was found that in the first group an optimistic orientation was present, it transiting from an ideal optimism towards a bound or conditioned optimism and that democracy it’s valued by its purpose and achievements, as an instrument to resolve the country’s problems. The ones who responded that it isn’t worth to think about democracy showed an extreme pessimism, in which is present the authoritarian alternative. Finally the implications of these results are analyzed.
References
AZIZ NASSIF, Alberto. “El desencanto de una democracia incipiente en México después de la transición”, México ¿un nuevo régimen político? Rodríguez Araujo Octavio (Coord.). México: Siglo XXI, 2004.
BARDIN, Laurence. El Análisis de contenido. Suarez, Cesar (trad.). 2a ed. Madrid: Akal,1996.183 p. ISBN: 84-7600-093-6.
CÓRDOVA VIANELLO, Lorenzo. “¿Cuánta pobreza puede aguantar la democracia?” El Universal. [en línea]. 20 de septiembre de 2013.www.eluniversalmas.com.mx/editoriales/2013/09/66596.php [Consulta: 7 de noviembre 2014].
Informe 2009. [en línea]. Santiago de Chile: Corporación Latinobarómetro, Noviembre 2009. www.latinobarómetro.org [Consulta: 2 de mayo 2016].
Informe 2010. [en línea]. Santiago de Chile: Corporación Latinobarómetro, Diciembre 2010. www.latinobarómetro.org [Consulta: 2 de mayo 2016].
Informe 2011. [en línea]. Santiago de Chile: Corporación Latinobarómetro, 28 de octubre 2011.
Informe 2013. [en línea]. Santiago de Chile: Corporación Latinobarómetro, 1 de Noviembre. Disponible en: www.latinobarómetro.org [Consulta: 2 de mayo 2016].
DURAND PONTE, Víctor Manuel. Ciudadanía y Cultura Política. México: 1993-2001. 1a ed. México: Siglo XXI, 2004. 354 p. ISBN: 968-232-483-1.
------- Formación cívica de los estudiantes de la UNAM. México: UNAM, Secretaria de Servicios a la Comunidad Universitaria: M. A. Porrúa, 2002. 267 p. ISBN:970-701-243-9.
------- La cultura política de los alumnos de la UNAM. México: UNAM, Coordinación de Humanidades: M. A. Porrúa, 1998. 278 p. ISBN:968-842-813-2.
FLORES DÁVILA, Julia Isabel., et al. El déficit de la democracia en México: Encuesta Nacional de Cultura Política. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas, 2015. 320 p. ISBN: 978-607-027-012-3.
GONZÁLEZ-AGUILAR, Fernando. Representaciones sociales de la democracia en estudiantes de educación superior. [en línea]. Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México. Dirección General de Bibliotecas. Tesis Digitales.http://132.248.9.195/ptd2015/abril/065000605/Index.html [Consulta: 14 julio 2015].
------- “Significado de democracia en estudiantes universitarios: Un estudio desde la teoría de las representaciones sociales”. [en línea]. Psicología para América Latina. Revista Electrónica Internacional de la Unión Latinoamericana de Entidades en Psicología. (2014), 27, 8-34 p. http://revista psicolatina.org/wp-contentuploads/2015/03/27.Completo.pdf.
------- “Educación y ciudadanía: notas para la reflexión”. En Ciudadanía y educación. Diálogos con Touraine. México: Díaz De Santos, 2012. 56-83 p.
GRAMCSI, Antonio. Contra el pesimismo previsión y perspectiva. México: Roca, 1973. 159 p.
HERRERA, Joan. ¿Cuánta desigualdad puede soportar la Democracia? Mata Buil Ana (trad.). Barcelona: Kindle Editión, 2014. 131 p. ISBN: 9788490562635.
Informe País sobre la calidad de la Ciudadanía en México. [en línea] México: Instituto Federal Electoral, 2014. http://www.ine.mx/archivos2/s/DECEYEC/EducaciónCivica/Informepaíscalidadciudadana_IFE_Final.pdf [Consulta: 24 de febrero 2015].
LATAPÍ SARRE, Pablo. Valores, ética y civismo. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes-UNAM, 1996.
MARKOVÁ, Ivana. Dialogicality and social representations: the dynamics of mind. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press, 2003. 224 p. ISBN:052-182-485-0.
“México es la dictadura perfecta”. [video]. Televisa. México: Septiembre 1990. https://www.youtube.com/watch?v=kPsVVWg-E38 [Consulta: 17 de septiembre de 2014.].
MEYER, Lorenzo. Nuestra tragedia persistente: la democracia autoritaria en México. México: Debate, 2013. 485 p. ISBN: 9786073116145.
MOSCOVICI, Serge. “El concepto de Themata”. [en línea]. 1991. http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/035_psicologia_social1/material/descargas/thome_trad_themata_moscovici.pdf [Consulta: 21 de noviembre de 2014].
------- “Le concept de themata”. En: Guimelli, C. (Dir.), Structures et transformations de représentations sociales, Lausanne, Delachaux et Niestlé. 1991. p. 25-71.
-------- El psicoanálisis su imagen y su público. Finetti, Nilda María (trad.).Buenos AireS: Huemul, c1979. 366 p. Traduccion de: La psychanalyse, son image et son public :etude sur la representationsociale de la psychanalyse.
PRZEWORSAKI, Adam. Qué esperar de la democracia: límites y posibilidades del autogobierno. Mastrangelo, Stella (trad.). México: Siglo XXI, 2010. 284 p. Traducción de: Democracy and thelimits of self-government. ISBN: 978-987-629-140-8.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) y Secretaría General de la Organización de los Estados Americanos (OEA) Nuestra Democracia. México, FCE-PNUD-OEA. 2010.
REYES-LAGUNES, Isabel. “Las redes semánticas naturales, su conceptualización en la Construcción de instrumentos”, en Revista de Psicología Social y Personalidad. 1993. Vol. IX, No 1, p. 81- 97.
SARAMAGO, José. Democracia y Universidad. Madrid: Complutense, 2010. 99 p. Coedición con: Foro Complutense; Fundación General Universidad Complutense Madrid. ISBN: 978-849-193-803-91.
SARTORI, Giovanni. La democracia en treinta lecciones. Foschini Lorenza (ed.); Pradera Alejandro (trad.). México: Taurus, 2009. 150 p. Traducción de: La democrazia in trentalezioni. ISBN: 978-607-110-153-2.
TOURAINE, Alain. “Las condiciones, los enemigos y las oportunidades de la democracia”. [en línea]. En: Cherif Bassiouni Democracia, principios y realización, Unión Interparlamentaria Ginebra. [Consulta: 14 de octubre 2011].
------- Alain. ¿Podremos vivir juntos?: iguales y diferentes. Pons Horacio (trad.). México: Fondo de Cultura Económica, 1996. 335 p. Traducción de: Pourrons-nousvivreensemble? : egaux et differents. ISBN: 950-557-236-0.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Digital Universitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Revista Digital Universitaria es editada por la Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional. Basada en una obra en http://revista.unam.mx/.