Emotional challenges in Educational Innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2024.25.1.15

Keywords:

Emotions, emotions, innovation, education, uncertainty, psychological safety

Abstract

Individuals involved involved in the process of innovating in education experience a wide range of emotions. In this regard, it is stated that innovation is emotionally challenging. This work explores how the process of change and adaptation originates from a passion and enthusiasm for improvement, for making a difference in response to the current world. These emotions enable innovation; however, they could also generate uncertainty, resistence to change, and emotions such as anxiety, fear or frustration. If not managed properly, these emotions can become inhibitors of innovation. A series of actions are proposed to manage emotions for those who choose to innovate in education.

Author Biography

Veronica Luna de la Luz, Universidad Nacional Autónoma de México, Coordinación de Universidad Abierta Innovación Educativa y Educación a Distancia

Maestra en Ciencias de la Educación y licenciada en Psicología por la Facultad de Psicología de la unam. Ha participado en diversos diplomados, entre ellos: Investigación en Educación Médica y Evaluación del y para el aprendizaje. Fue colaboradora en el Programa de Atención Integral a la Docencia en la Facultad de Medicina de la unam. Se ha desempeñado como profesora titular, adjunta e invitada en diferentes talleres de formación a profesores en modalidades presenciales, semipresenciales y en línea relacionados con la enseñanza de la medicina, estrategias de aprendizaje activo, incorporación de las tecnologías en la enseñanza, relación profesor y estudiante, competencias socioemocionales, el arte y la regulación de las emociones, entre otros. Ha realizado investigaciones en torno a la percepción de la innovación educativa en la universidad, conflictos entre estudiantes y profesores, estrategias de formación y evaluación del profesorado, clima socioemocional en el aula. Actualmente, se desempeña como subdirectora de innovación educativa en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (cuaieed). Y como profesora de Informática Biomédica en la Facultad de Medicina, así como del Programa de Maestría y Doctorado en Ciencias Médicas, Odontológicas, en la unam.

References

Berberyan, A. S. (2020). Significance of emotional intelligence for the innovative higher schoolteachers readiness for a person-centered interaction. E3S web of conferences, 210, 20004. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202021020004.

Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.26578.

Faltas, I. (2017). Three models of emotional intelligence. ResearchGate. https://goo.su/2sItw.

Foelsing, J., y Schmitz, A. (2021). New work braucht new learning: Eine Perspektivreise durch die Transformation unserer Organisations-und Lernwelten. Springer Gabler.

Fredrickson, B., y Cohn, M. (2008). Chapter 48. Positive emotions. En: Lewis, M., Haviland-Jones, J. M. y Feldman, L., Eds Handbook on emotions. The Guilford Press, pp. 777-796.

Granstrand, O., y Holgersson, M. (2020). Innovation Ecosystems: A Conceptual Review and a New Definition. Technovation, 90-91, 102098. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2019.102098.

Jalonen, H. (2011). The Uncertainty of Innovation: A Systematic Review of the literature. Journal of management research, 4(1). https://doi.org/10.5296/jmr.v4i1.1039.

Rivera Alvarado, M. (2018, 17 de abril). La innovación en la escuela – Los 10 elementos clave para innovar. Observatorio / Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa-los-10-elementos-clave-para-innovar/.

Rogers, E. M. (2010). Diffusion of Innovations, 4th Edition. Simon and Schuster.

Tierney, W. G., y Lanford, M. (2016). Conceptualizing innovation in higher education. En Higher education (pp. 1-40). https://doi.org/10.1007/978-3-319-26829-3_1.

Zabalza, M. A. y Zabalza Cerderiña, A. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas.

Квас, О., Zyazyun, L., y Khalo, Z. (2021). Features of the innovative and creative potential of future education specialists. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e16725. https://doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16725.

Published

2024-01-25

Most read articles by the same author(s)