Not going beyond the limits: emotion regulation in the teacher’s work

Authors

  • Guillermo Martínez Cuevas Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Colegio de Pedagogía

Keywords:

emotions, emotion regulation, teaching, mental health, self-care

Abstract

The teaching profession exposes teachers to situations that can trigger a set of different emotions, which can influence students’ and teachers’ performance and well-being. The aim of this paper is to present strategies that can help to regulate those emotions, based on Gross and Thompson’s proposal. It suggests the importance of developing teacher’s training programmes on this topic and turn to specialized treatment when negative emotional reactions persist despite regulation attempts.

>> Read more

Author Biography

Guillermo Martínez Cuevas, Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, Colegio de Pedagogía

Licenciado en Pedagogía, Maestro en Psicología Clínica, Maestro en Ciencias en el campo de la Salud Mental Pública y profesor de carrera en el en el área interdisciplinaria “Psicología y Educación” del Colegio de Pedagogía de la Facultad de Filosofía y Letras (UNAM). Sus líneas de trabajo son formación docente, educación socioemocional, resiliencia, educación para la salud y promoción de la salud mental. Es fundador del curso “Promoción de la salud mental en contextos escolares” que se imparte cada verano en el Instituto Nacional de Psiquiatría “Ramón de la Fuente Muñiz” desde 2013.

Published

2019-11-01