Continuity between science and art in the Zapatista movement: A look from the complexity

Authors

  • Francisco de Parres Gómez Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

complexity, science, art, zapatism, social movements

Abstract

As one of the most current perspectives of science, there are positions that invite us to break with disciplinary barriers, which is considered as a necessity in order to solve the countless problems that we face together as a society in crisis and where it is preferable that scientists no longer position themselves in a single field of knowledge; In this context, Complexity perspective proposes the necessity to build bridges to unite from more abstract knowledge such as mathematics and physics, through anthropology or history, to practical and sensitive knowledge such as those proposed by art; However, as we will explore in this paper, this kinds of proposals not only belong to the academy, but have also being reconsidered by some advanced social movements in Mexico, especially by the Zapatista Army of National Liberation.

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Author Biography

Francisco de Parres Gómez, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestro en Antropología Social y licenciado en Comunicación Social. Es miembro de la Asociación de Antropólogos Iberoamericanos en Red (España) , de la Unión de Científicos Comprometidos con la Sociedad (México) y del Padrón Nacional de Jóvenes Investigadores (UNAM). Cofundador del Colectivo Transdisciplinario de Investigaciones Críticas (COTRIC). Premiado por el Programa de Estímulo a la Creación y Desarrollo Artístico organizado por el Instituto Veracruzano de la Cultura y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. Ponente en foros nacionales e internacionales. Autor de varios capítulos de libros. En la actualidad cursa el doctorado en Antropología Social en la Escuela Nacional de Antropología e Historia, en la línea de investigación Análisis del discurso y Semiótica de la cultura, donde desarrolla una investigación dentro de las áreas de interés que ya ha venido trabajando como: las estéticas de la ruptura, el binomio arte-resistencia, los movimientos sociales, la estética decolonial, entre otros.

Published

2020-03-25