Exploring nuances: personalized and adaptive learning in digital Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2024.25.1.10

Keywords:

personalized instruction, student centered learning, educational technology, instructional material adaptation

Abstract

The adaptation of digital learning environments and the personalization of learning are goals that are present in several educational models and technologies; this is reflected in the fact that the terms “personalized learning”, “adaptive learning” and “adaptative learning” are popular in the specialized literature. However, it is common for these terms to be used interchangeably. In this work, a review of the use of the three expressions is carried out, as well as of educational models and learning environments based on the adaptation of educational content, navigation and learning routes, interfaces and feedback. A new educational paradigm is identified that strengthens student-centered models that, together with the adaptability offered by advanced technologies, promote schemes for the personalization of learning.

Author Biographies

Larisa Enríquez Vázquez, Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia

Maestra en Ciencias por la UNAM y doctorante en e-learning por la Universidad Abierta de Cataluña. Investigador de tiempo completo en la CUAIEED (Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia) de la UNAM. En 2014 fundó el Laboratorio de Aprendizaje Autónomo, para el diseño de estrategias de enseñanza y estudio, basadas en el aprendizaje autónomo, así como el desarrollo de seminarios, cursos y herramientas tecnológicas. Fue galardonada con el primer lugar en Innovación educativa durante el I Congreso Internacional de Tecnología e Innovación Educativa en 2018, por la Universidad de La Sabana, con el trabajo “Fractal: Un modelo para el diseño del aprendizaje para el conectivismo y el aprendizaje rizomático”. Sus trabajos han sido dos veces seleccionados en los concursos de Buenas Prácticas en Educación a Distancia 2013 y 2014 convocados por Ibervirtual y en el Programa de Tecnología para la Educación Superior, convocado por Hewlett Packard en 2006. Es autora de artículos de investigación y difusión, capítulos de libros, revistas y boletines informativos. Ha contribuido en el desarrollo de manuales, guías de texto y materiales digitales abiertos.

Joaquín Navarro Perales, Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia

Maestro en Ciencias en Ingeniería Eléctrica por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (cinvestav) del Instituto Politécnico Nacional (ipn) y doctorante en Ciencias de la Computación por la Universidad Internacional de La Rioja (unir). Es académico en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (cuaieed) de la unam. Sus líneas de investigación abarcan: inteligencia artificial en educación, agentes conversacionales y aprendizaje autónomo.

References

Bicknell, K y Brust, C. (7 de octubre de 2020). Learning how to help you learn: Introducing Birdbrain! Duolingo blog. https://blog.duolingo.com/learning-how-to-help-you-learn-introducing-birdbrain/.

Cosyn, E., Uzun, H., Doble, C., y Matayoshi, J. (2021). A practical perspective on knowledge space theory: ALEKS and its data. Journal of Mathematical Psychology, 101, 102512. https://doi.org/10.1016/j.jmp.2021.102512.

Dascalu, M.-I., Nitu, M., Alecu, G., Bodea, C.-N., y Moldoveanu, A. D. B. (2017). Formative Assessment Application With Social Media Integration Using Computer Adaptive Testing Techniques. En L. O. Campbel y R. Hartshorne (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on E-Learning (icel 2017) (pp. 56-65).

Delgado Martínez, L. M. (2019). Aprendizaje centrado en el estudiante, hacia un nuevo arquetipo docente. Enseñanza Teaching: Revista Interuniversitaria De Didáctica, 37(1), 139–154. https://doi.org/10.14201/et2019371139154.

Kolekar, S. V., Pai, R. M., y Pai M.M., M. (2018). Adaptive User Interface for Moodle based E-learning System using Learning Styles. Procedia Computer Science, 135, 606–615. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.08.226.

Shemshack, A., y Spector, J. M. (2020). A systematic literature review of personalized learning terms. Smart Learning Environments, 7(1), 33. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00140-9.

Suleman, R. M., Mizoguchi, R., y Ikeda, M. (2016). A New Perspective of Negotiation-Based Dialog to Enhance Metacognitive Skills in the Context of Open Learner Models. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(4), 1069–1115.https://doi.org/10.1007/s40593-016-0118-8.

Xie, H., Chu, H.-C., Hwang, G.-J., y Wang, C.-C. (2019). Trends and development in technology-enhanced adaptive/personalized learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2017. Computers Education, 140, 103599. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103599.

Published

2024-01-25