Social mobility at El Colegio de México: a study of International Relations graduates (1960-2010)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.5.11

Keywords:

social mobility, El Colegio de México, social capital, public research centers, International Relations

Abstract

This study examines the contribution of Mexican public research centers to the social mobility of their students. Through a standardized survey and three semi-structured interviews, the research investigated whether graduates of the International Relations program at El Colegio de México experienced high social mobility and the ways in which this was achieved. The results show that 29.2% of graduates improved their socioeconomic conditions compared to their parents, thanks to the acquisition of social and cultural capital, reflected in the common colmeca identity. The interviews suggest that this was possible due to the smaller size of the undergraduate cohorts at El Colegio de México, which facilitated the formation of a distinct identity and social capital compared to mass universities.

>>Leer más

Author Biography

Bernardo Alonso Aguilar López, El Colegio de México

Es tesista de la licenciatura en Relaciones Internacionales de El Colegio de México (Colmex). Actualmente, realiza una pasantía en Yaaj México. Se especializa en política de diversidad sexual tanto en México como en el ámbito global, y también muestra un notable interés por la sociología de la homosexualidad.

References

Aguilar López, B. A. (2023). El elefante en la habitación: La brecha de género y las ocupaciones de los egresados de la Licenciatura en Relaciones Internacionales del Colmex. Ágora, 33, 93-110. https://shre.ink/8erv

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241-258). Greenwood.

Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2016). Les héritiers: Les étudiants et la culture (4th ed.). Les Éditions du Minuit. (Original work published 1964)

Brand Monsalve, E. G., Guerra Zabala, V. D., y Duque Mejía, C. A. (2020). Impacto de la educación superior en la movilidad social de un grupo de egresados de la Universidad de Antioquía. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 60, 69-94. https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a5

Chetty, R., Friedman, J., Sáez, E., Turner, N., y Yagan, D. (2017). Mobility report cards: The role of colleges in intergenerational mobility (National Bureau of Economic Research Working Paper No. 23618). https://doi.org/10.3386/w23618

Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa [dgppee]. (2021). Principales cifras del sistema educativo nacional 2020-2021. sep. https://n9.cl/principalescifrassep_2020_2021

Hernández, M. (2022, January 10). La unam, motor incontenible de cambio y movilidad social: Graue. Gaceta unam. https://n9.cl/p7emy

Kerbo, H. R. (1983). Social stratification and inequality: Class conflict in the United States. McGraw-Hill.

Luna Elizarrarás, S. M. (2021). Los universitarios: Expectativas de movilidad social en los ‘años dorados’ de la unam, 1954-1966. Transhumante, Revista Americana de Historia Social, 18, 237-259. https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n18a11

Ojeda, M. (1987). El Centro de Estudios Internacionales a los 25 años de su fundación. Foro Internacional, 27(3), 339-346. https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/1075

Proceso. (2020, January 13). El 82% de los mexicanos de entre 25 y 64 años no tiene estudios de educación superior: ocde. Proceso. https://n9.cl/1pbd3o

Salazar Monroy, P., Oliveros Ruiz, M. A., Valdez Salas, B., y Coronado Ortega, M. O. (2019). Movilidad social en los graduados de ingeniería de la Universidad Politécnica de Baja California. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(38), 87-111. https://doi.org/10.21703/rexe.20191838salazar6

Salomón Aké-Uitz, D. (2022). Instituciones de educación superior como mediadoras de la transmisión intergeneracional de la riqueza en México. El Trimestre Económico, 89(355), 865-900. https://doi.org/10.20430/ete.v89i355.1426

Sánchez, J. (2022, January 31). ¿Sabes cuál es el sueldo promedio de los mexicanos? El inegi responde. El Sol de Puebla. https://n9.cl/ymtod

Serrano, J., y Torche, F. (2010). Introducción. In J. Serrano y F. Torche (Eds.), Movilidad social en México: Población, desarrollo y crecimiento (pp. 7-21). Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Solís, P. (2017). Movilidad intergeneracional ocupacional y económica en la Ciudad de México. In P. Solís (Ed.), Desigualdad, movilidad social y cursos de vida en la Ciudad de México (pp. 19-54). El Colegio de México.

Solís, P. (2010). Ocupaciones y clases sociales en México. En J. Serrano y F. Torche (Eds.), Movilidad social en México: Población, desarrollo y crecimiento (pp. 330-369). Centro de Estudios Espinosa Yglesias.

Villaizan Vicuña, M. Y. (2022). Efectos de la calidad de la educación superior en la movilidad social intergeneracional [Master’s thesis, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Tesis pucp. https://n9.cl/d63ys

Published

2024-09-09