International undergraduate studies at UNAM?

Authors

  • Pablo G Hofmann Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Medicina Coordinación de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular http://orcid.org/0000-0002-4701-5117
  • Tomás García González Universidad Nacional Autónoma de México
  • Cecilia Montiel Ayometzi Universidad Nacional Autónoma de México
  • Melchor Sánchez Mendiola Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

higher education, international education, joint programs, double degree, professional competence, interdisciplinary, multicultural

Abstract

Accelerated population growth, with its resource requirements and the effects it produces, is a current relevant global phenomenon. Additionally, the interaction among social groups has become tighter and more complex; hence, the challenges that arise from this new reality cannot be approached from a single discipline, by a single professional, or in a restricted location. Therefore, graduates of higher education institutions (heis) must be able to identify and analyze complex problems, with a regional or global impact, from an interdisciplinary and multicultural approach. The National Autonomous University of Mexico (unam) is responsible to promote the development of the necessary aptitudes in its students in order to perform their professional exercise in a global and complex context. One of the strategies to meet this need is the creation of joint educational programs with top-performing heis that offer official recognition of the studies carried out. The present work is aimed to identify the most prestigious heis internationally, as well as to analyze the institutional conditions at unam, for the establishment of interinstitutional agreements in order to offer joint educational programs for undergraduates with a degree in both institutions. Through the identification of the top international heis, the flexibility and knowledge-field content in the unam ...

>> Read more

Author Biographies

Pablo G Hofmann, Universidad Nacional Autónoma de México Facultad de Medicina Coordinación de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular

Jefe de Departamento, Área de Ciencias Biológicas, Químicas y de la Salud.

Subdirección de Planes y Programas de Estudio

Profesor de Asignatura, Facultad de Medicina:

Embriología Humana

Tomás García González, Universidad Nacional Autónoma de México

Ingeniero Mecánico Electricista, por la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional Autónoma de México (unam). Maestro en Administración de la Tecnología por launam. Ha cursado varios diplomados en las áreas de multimedia y educación. Funcionario en áreas de cómputo en launam. Profesor en las facultades de Contaduría y Administración, y de Medicina. Consultor externo en los temas de análisis de patentes y bibliométrico.

Cecilia Montiel Ayometzi, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciada y Maestra en Pedagogía por launam. Profesora del Colegio de Pedagogía de la Facultad de Filosofía y Letras,unam. Desarrolla actividades de planeación educativa, diseño curricular y restructuración de programas de estudio en instituciones públicas y privadas de educación superior.

Melchor Sánchez Mendiola, Universidad Nacional Autónoma de México

Titular de la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (cuaieed) de launam. Doctor en Ciencias, Educación en Ciencias de la Salud por launam; maestro en Educación en Profesiones de la Salud por la Universidad de Illinois en Chicago,eua. Médico Pediatra por la Universidad del Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos (udefa). Profesor de Carrera Titular C de Tiempo Completo Definitivo en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Medicina,unam.

Published

2020-09-07

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>