The UNAM Open University and Distance Education System in the face of the pandemic: initial clues

Authors

Keywords:

higher education, pandemic COVID-19, open and distance education, quantitative research

Abstract

Objective: To present the opinions, perceptions, and experiences that the Open University and Distance Education System faculty and students had during the pandemic.
Method: Faculty and students answered a survey with a probability sample design and statistically representative by area of knowledge.
Results: Differences are identified with respect to what faculty and students of this system answered in comparison with faculty and students of face-to-face education, in aspects such as conceptions about distance education and the incorporation of technologies in education. While similarities are observed in the perception that faculty had about the workload involved in teaching during the pandemic, as well as the type and frequency with which they implemented certain teaching strategies, and in the case of students the perception of their learning. It is noteworthy that from this system faculty reported having more previous experience working in different roles in online and distance education, while SUAyED students reported applying more frequently strategies such as researching class topics on their own and having counseling with their professors compared to face-to-face students’ system.
Conclusions: contrary to what might be thought, ...

>> Read more

 

Author Biographies

Mercedes de Agüero Servín, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Mtra. en Investigación y Desarrollo de la Educación por la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México y Dra. en Educación por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Se ha desempeñado como profesora de licenciatura, maestría y doctorado y, como investigadora de la educación en instituciones gubernamentales y universidades tanto públicas y privadas desde el año 1982 a la fecha. Sus temas de investigación son: aprendizaje y desarrollo, educación de jóvenes y adultos, pensamiento práctico y formación docente. Actualmente funge como Subdirectora de Investigación en Educación de la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED) de la UNAM y es editora académica de la Revista Digital Universitaria. Está certificada como psicoterapeuta corporal Core Energética y Transpersonal y tiene consulta clínica privada.

Mario Alberto Benavides-Lara, Universidad Nacional Autónoma de México

Maestro y licenciado en pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Coordinador de Investigación en Educación en la Coordinación de Universidad Abierta, Innovación Educativa y Educación a Distancia (CUAIEED) de la UNAM. Estudiante del doctorado en ciencias sociales en la Universidad Autónoma Metropolitana de Xochimilco. Líneas de investigación e interés: políticas educativas, currículo, educación y género, estudios sociales de la educación.

Melchor Sánchez Mendiola, Universidad Nacional Autónoma de México

Coordinador de Desarrollo Educativo e Innovación Curricular en la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Doctor en Ciencias, Educación en Ciencias de la Salud por la UNAM; maestro en Educación en Profesiones de la Salud por la Universidad de Illinois en Chicago, EUA. Médico Pediatra por la Universidad del Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos (UDEFA). Profesor de Carrera Titular C de Tiempo Completo Definitivo en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Medicina, UNAM.

Published

2022-11-29

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2