University Museums: Oases for Teaching and Learning

Authors

  • Nancy Araceli Galván Aguilar Facultad de Filosofía y Letras y Coordinación de Evaluación, Innovación y Desarrollo Educativos, Universidad Nacional Autónoma de México https://orcid.org/0000-0001-7666-4610

DOI:

https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2025.26.1.12

Keywords:

museums, higher education teaching, learning strategies, pedagogical resources

Abstract

University museums represent a significant place for knowledge, practices and objects of study for the academic community in which they are a part of and for society in general. The National Autonomous University of Mexico has more than twenty active museums for the delight and enjoyment of its community. These venues, dedicated to the fields of Arts, Humanities and Sciences, contribute to the safeguarding and dissemination of the cultural heritage of the University and humanity.

Author Biography

Nancy Araceli Galván Aguilar, Facultad de Filosofía y Letras y Coordinación de Evaluación, Innovación y Desarrollo Educativos, Universidad Nacional Autónoma de México

Pedagoga por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y Maestra en Estudios de Arte por la Universidad Iberoamericana. Es profesora de asignatura en el Colegio de Pedagogía (FFyL-UNAM) y colaboradora en la Subdirección de Desarrollo Curricular de la Dirección de Innovación Educativa, Desarrollo Curricular y Formación Docente (CEIDE, UNAM). Su desarrollo profesional ha tenido lugar entre el mundo de los museos, el aula universitaria, la formación docente y los planes de estudio en el nivel superior. Sus temas de interés son: el potencial pedagógico de las artes, la perspectiva de género, la innovación curricular, la enseñanza en la educación superior, la educación patrimonial y el ámbito de la educación no formal en general. 

References

Burnham, R., y Kai-Kee, E. (2007). Museum Education and the Project of Interpretation in the Twenty-First Century. The Journal of Aesthetic education. 41(2), 11-13. https://doi.org/10.1353/jae.2007.0010

Consejo Internacional de Museos. (2022). Definición de museo. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and Education. Purpose, pedagogy and performance. Routledge.

Pastor Homs, M. I. (2001). Orígenes y evolución del concepto de educación no formal. Revista española de pedagogía, 59(220), 525-544. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol59/iss220/1/

unam. (2022). La oferta museística de la unam a tu alcance. https://sdi.unam.mx/museosUNAM/

TSolange. (2022, 2 de junio). Pabellón Nacional de la Biodiversidad 02 [Fotografía]. Wikimedia Commons. https://tinyurl.com/mw2b28fy

Published

2025-01-14

Most read articles by the same author(s)