Reflecting on Practice: Professionalization of the Teacher

Authors

  • Ofelia Moreno Hernández Benemérita Escuela Normal de Coahuila
  • Irma Pérez Casillas Benemérita Escuela Normal de Coahuila
  • Leticia Martínez Pérez Benemérita Escuela Normal de Coahuila

Keywords:

teacher training, teacher intervention, critical-reflective teaching practice

Abstract

This article reflects on the task of the teacher. This task implies carrying out a comprehensive and complex profession, since teachers are the ones who, as professionals, strengthen the intellectual, academic, social and coexistence abilities of the students in their charge. For this reason, developing practice is a training process that implies fostering the desire of students to improve in various fields.
The proposed strategies are not exclusive to the teaching labor, because the main purpose is to improve professional performance even in other areas of expertise. Applying transformation of practical practices implies building perspectives that respond to approaches through the analysis of daily work and constant resolution of problematic situations. Undoubtedly, in order to understand the transformations and promote the permanent improvement of the teaching duty, it is essential to systematize a reflective practice into a social habitus, as it is a practice that takes place in a collective environment.
It is assumed that in order to fulfill the corresponding teaching duty, it is necessary to prepare and update the assistance that guides and favors the mobilization of knowledge. In this sense, it is necessary to provide teacher-training students with strategies that promote ...

>> Read more

Author Biographies

Ofelia Moreno Hernández, Benemérita Escuela Normal de Coahuila

Egresada de la Benemérita Escuela Normal de Coahuila, así como de la Universidad Pedagógica Nacional campus Saltillo, cuenta con Maestría en Educación Media y Universitaria. Actualmente se desempeña como docente de Escuela Normal, cuenta con experiencia en atención al trayecto de práctica docente, colabora como investigadora del Cuerpo Académico en formación, Modelos y procesos innovadores de la enseñanza-aprendizaje y la gestión educativa, participa en el área de tutorías, da seguimiento a los proyectos de movilidad académica de la institución y asesora de titulación de modalidad de portafolio docente.

Irma Pérez Casillas, Benemérita Escuela Normal de Coahuila

Egresada de la Benemérita Escuela Normal de Coahuila, del Instituto Universitario España campus Saltillo y la Universidad Santander campus Saltillo. Cuenta con las licenciaturas en Educación Tecnológica, Educación Primaria, maestría en Educación Media y Universitaria, y doctorado en Ciencias de la Educación. En la actualidad se desempeña como Subdirectora Académica de la Benemérita Escuela Normal de Coahuila, con características de liderazgo y planeación estratégica, dominio del Trayecto de Práctica Profesional en los Planes de Estudio 2012 y 2018, Tutoría Educativa y forma parte del Cuerpo Académico en Formación.

Leticia Martínez Pérez, Benemérita Escuela Normal de Coahuila

Maestra de Educación Primaria y de Educación Superior, egresada de la universidad de Tlaxcala con la especialidad de Lengua y Literatura españolas, cuenta con maestría en Educación y Desarrollo Docente de la universidad Ibero campus Saltillo, doctorado en Ciencias de la Educación de la universidad Santander campus Saltillo. Se ha desempeñado como coordinadora de la mesa técnica del sostenimiento federal, asesora deineadel equipo técnico en la Ciudad de México, asesora pedagógica del programa depiensoa nivel estatal, actualmente labora en la Benemérita Escuela Normal de Coahuila como docente, asesora de titulación, coordinadora de colegiado, y colabora en elcaef, Cuerpo Académico en Formación.

Published

2020-09-07